КРАТКАЯ РУССКАЯ ПРАВДА (XI ВЕК)
(Академический список Новгородской Первой летописи, сер. XV в.)
Правда роськая
1. Оубьеть моужь моужа, то мьстить братоу брата, или сынови отца, любо отцю сына, или братоучадоу(а), любо сестриноу сынови; аще не боудеть кто мьстя, то 40 гривенъ за голову; аще боудеть роусинъ, любо гридинъ, любо коупчина(б), любо ябетникъ, любо мечникъ, аще(в) изъгои боудеть, любо словенинъ, то 40 гривенъ положити за нь.
К ст. 1. В Археографическом списке: а) братоучада, б) коупце, в) аще ли.
2. Или боудеть кровавъ или синь надъраженъ, то не искати емоу видока человекоу томоу: аще не боудеть на немъ знамениа никотораго же(а), то ли(б) приидеть(в) видокъ; аще ли(г) не можеть, тоу(д) томоу конець; оже ли себе не можеть мьстити, то взяти емоу за обидоу 3 гривне, а летцю(е) мъзда.
К ст. 2: а) никоегоже, б) аще ли, в) приведеть, г) вместо "аще ли" – а он д) ино тоу е) личьцю.
3. Аще ли кто кого оударить батогомъ, любо жердью, любо пястью, или чашею, или рогомъ, или тылеснию, то 12 гривне; аще сего не постигнуть, то платити емоу, то тоу конець.
4. Аще оутнеть мечемъ, не вынемъ(а) его, либо роукоятью, то 12 гривне за обидоу.
К ст. 4. а) вынезъ.
5. Оже ли оутнеть роукоу, и отпадеть роука, любо оусохнеть, то 40 гривенъ. Аще боудеть нога цела или начьнеть храмати, тогда чада(а) смирять.
К ст. 5. а) чадь.
6. Аще ли перстъ оутнеть которыи(а) любо, 3 гривны за обидоу.
К ст. 6. а) кои.
7. А во оусе 12 гривне, а в бороде 12 гривне.
8. Оже ли кто вынезь(а) мечь, а не тнеть, то тъи гривноу положить.
К ст. 8. а) вынемъ.
9. Аще ли ринеть моужь моужа любо от себе, любо к собе, 3 гривне, а видока два выведеть; или боудеть варягъ или колбягъ, то на ротоу.
10. Аще ли(а) челядинъ съкрыется(б) любо оу варяга, любо оу кольбяга, а его за три дни не выведоуть, а познають и в третии день, то изымати емоу свои челядинъ, а 3 гривне за обидоу.
К ст. 10. а) или, б) съкрыеться.
11. Аще кто поедеть на чюжемъ коне, не прошавъ его, то положити 3 гривне.
12. Аще поиметь кто чюжь конь, любо ороужие, любо портъ, а познаеть въ своемь мироу, то взята емоу свое, а 3 гривне за обидоу.
13. Аще познаеть кто, не емлеть его, то не рци емоу: мое, нъ рци емоу тако: поиди на сводъ, где еси взялъ; или не поидеть, то пороучника за пять днии.
14. Аже где възыщеть на дроузе проче, а он ся запирати почнеть(а), то ити ему на изводъ пред 12 человека(б); да аще боудеть обидя не вдалъ боудеть(в) достоино емоу свои скотъ, а за обидоу 3 гривне.
К ст. 14. а) начьнеть, б) моужа, в) "боудеть" нет.
15. Аще кто челядинъ пояти(а) хощеть, познавъ свои, то къ ономоу вести(б), оу кого то боудеть коупилъ, а тои ся ведеть ко дроугому, даже доидеть(в) до третьего, то рци третьемоу: вдаи ты мне свои челядинъ, а ты своего скота ищи при видоце.
К ст. 15. а) поняти, б) вести, в) и доидеть.
16. Или холопъ оударить свободна моужа, а бежить(а) въ хоромъ, а господинъ начнеть не дати его, то холопа пояти, да платить господинъ за нь 12 гривне; а за тымъ, где его налезоуть оудареныи тои моужь, да бьють его.
К ст. 16. а) оубежить.
17. А иже изломить копье, любо щитъ, любо портъ, а начнеть хотети его деръжати оу себе, то приати скота оу него; а иже есть изломилъ, аще ли начнеть приметати, то скотомъ емоу заплатити, колько далъ боудеть на немъ.
Правда оуставлена роуськои земли, егда ся съвокоупилъ Изяславъ, Всеволодъ, Святославъ, Коснячко, Перенегъ, Микыфоръ Кыянинъ, Чюдинъ, Микула.
18. Аще оубьють огнищанина(а) въ обидоу, то платити за нь(б) 80 гривенъ оубиици(в), а людемъ не надобе; а въ подъездномъ(г) княжи 80 гривенъ.
К ст. 18. а) огнищанинъ, б) за него, в) оубоици, г) ездовомъ.
19. А иже оубьють огнищанина в разбои, или(а) оубиица не ищоуть(б), то вирное платити, в неи же вири(в) голова начнеть лежати.
К ст. 19. а) а, б) изыщоуть, в) в подлиннике слово "вири" написано по подчищенному; возможно, что раньше было "вернеи". В Археограф. "вернеи".
20. Аже оубиють огнищанина оу клети(а), или оу коня, или оу говяда, или оу коровье(б) татьбы(в), то оубити въ пса место; а то(г) же поконъ и тивоуницоу.
К ст. 20. а) клите, б) коровьи, в) татбе, г) тои.
21. А въ княжи тивоуне 80 гривенъ. А конюхъ старыи оу стада(а) 80 гривенъ, яко оуставилъ Изяславъ въ своем конюсе, его же оубиле Дорогобоудьци.
К ст. 21. а) а конюхъ оу стада старыи.
22. А въ сельскомъ старосте княжи и в ратаинемъ 12 гривне. А в рядовници княже 5 гривенъ.
23. А въ смерде и въ хопе(а) 5 гривенъ.
К ст. 23. а) А в смердь и в холопе.
24. Аще роба кормилица, любо кормиличицъ 12.
25. А за княжь конь, иже тои(а) с пятномъ, 3 гривне; а за смердеи 2 гривне.
К ст. 25. а) "тои" нет.
26. За кобылоу 60 резанъ, а за волъ гривноу, а за коровоу 40 резанъ, а третьякь 15 коунъ, а за лоньщиноу полъ гривне, а за теля 5 резанъ, за яря ногата, за боранъ ногата.
27. А оже оуведеть чюжь холопъ, любо робоу, платити емоу за обидоу 12 гривне(а).
К ст. 27. а) 2 гривне.
28. Аще же приидеть кровавъ моужь любо синь, то не искати ему послоуха.
29. А иже крадеть любо конь, любо волы, или клеть, да аще боудеть единъ кралъ, то гривноу и тридесятъ резанъ платити емоу; или ихъ будеть 18, то по три гривне и по 30 резанъ платити моужеви.
30. А въ княже борти 3 гривне, любо пожгоуть любо изоудроуть(а).
К ст. 30. а) издероуть.
31. Или смердъ оумоучать, а безъ княжа слова, за обиду 3 гривны.
32. А въ гнищанине, и в тивоунице, и въ мечници 12 гривъне.
33. А иже(а) межоу переореть либо перетесъ(б), то за обидоу 12 гривне.
К ст. 33. а) Аще кто, б) сопретесь.
34. А оже лодью оукрадеть, то за лодью платити 30 резанъ, а продажи 60 резанъ.
35. А въ голоубе и въ коуряти 9 коунъ.
36. А въ оутке, и въ гоусе, и въ жераве, и въ лебеди 30 резанъ; а продажи 60 резанъ.
37. А оже(а) оукрадоуть чюжь песъ, любо ястребъ, любо соколъ, то за обидоу 3 гривны.
К ст. 37. а) вместо "а оже" в Археографическом "аще".
38. Аще(а) оубьють татя на своемъ дворе, любо оу клети, или оу хлева, то тои оубитъ(б); аще ли до света держать(в), то вести его на княжь двор; а оже ли оубьють, а люди боудоуть(г) видели связанъ, то платити в немь.
К ст. 38. а) аще ли, б) то тои оубить и есть, в) аще пакы держать его до света, г) "боудоуть" нет.
39. Оже(а) сено крадоуть, то 9 коунъ; а въ дровехъ 9 коунъ.
К ст. 39. а) А хто.
40. Аже оукрадоуть овъцоу или козоу, или свинью, а ихъ боудеть 10 одиноу овьцоу оукрале, да положать по 60 резанъ продажи; а хто изималъ, томоу 10 резанъ.
41. А от гривни(а) мечникоу коуна, а в десятиноу 15 коунъ, а князю 3 гривны; а от 12 гривноу емъцю 70 коунъ, а в десятину 2 гривне, а князю 10 гривенъ.
К ст. 41. а) В подлиннике "грние", причем расстояние между н и е несколько больше обычного. В Археографическом списке – "гривне".
42. А се поклонъ(а) вирныи: вирникоу взяти 7 ведоръ солодоу на неделю, тъже овенъ любо полотъ, или две ногате; а въ средоу резаноу, въже сыры, в пятницоу тако же; а хлеба по колькоу моугоуть ясти, и пшена; а куръ по двое на день; коне 4 поставити и соути имъ на ротъ, колько могоуть зобати; а вирникоу 60 гривенъ и 10 резанъ и 12 веверици; а переде(б) гривна; или ся пригоди в говение рьбами(в), то взяти за рыбы 7 резанъ; тъ всехъ коунъ 15 коунъ на неделю, а борошна колько могоуть изъясти; до недели же вироу сбероуть(г) вирници; то ти оурокъ Ярославль.
К ст. 42. а) поконъ, б) переди, в) рыбами, г) в подлиннике: вироуть, и другим почерком на полях добавлено: "зберу"; в Археограф, "сбероуть".
43. А се оурокъ мостьниковъ(а) : аще помостивше мостъ, взяти от дела ногата, а от городници ногата; аще же боудеть ветхаго моста подтвердити неколико доскъ, или 3, или 4, или 5, то тое же.
К ст. 43. а) мостникомъ.
ПРОСТРАННАЯ РУССКАЯ ПРАВДА (XII ВЕК)
(Троицкий список Новгородской Первой летописи, 2 пол. XIV в.)
Судъ Ярославль Володимеричь Правда Русьская
1 . Аже оубиеть мужъ мужа, то мьстит и брату брата, любо отцю, ли сыну, любо братучадо, ли братню сынови; аще ли не будеть кто его мьстя, то положити за голову 80 гривенъ, аче будеть княжь моужь или тиоуна княжа; аще ли будеть русинъ, или гридь, любо купець, любо тивунъ боярескъ, любо мечникъ, любо изгои, ли словенинъ, то 40 гривенъ положит и за нь.
2. По Ярославе же паки совкупившеся сынове его: Изяславъ, Святославъ, Всеволодъ и мужи ихъ: Коснячько, Перенегъ, Никифоръ, и отложиша оубиение за голову, но кунами ся выкупати; а ино все якоже Ярославъ судилъ, такоже и сынове его оуставиша.
О оубиистве
3. Аже кто оубиеть княжа мужа в разбои, а головника не ищють, то виревную платити, въ чьеи же верви голова лежить то 80 гривенъ; паки ли людинъ, то 40 гривенъ.
4. Которая ли вервь начнеть платити дикую веру, колико летъ заплатить ту виру, зане же безъ головника имъ платити. Будеть ли головникъ ихъ въ верви, то зань к нимъ прикладываеть, того же деля имъ помагати головникоу, любо си дикую веру; но с плати имъ во обчи 40 гривенъ, а головничьство самому головнику; а въ 40 гривенъ ему заплатити ис дружины свою часть. Но оже будеть оубилъ или въ сваде или в пиру явлено, то тако ему платити по верви ныне, иже ся прикладывають вирою.
Оже станеть без вины на разбои
5. Будеть ли сталъ на разбои безъ всякоя свады, то за разбоиника люди не платять, но выдадять и всего съ женою и с детми на потокъ и на разграбление.
6. Аже кто не вложиться в дикую веру, тому людье не помогають, но самъ платить.
7. А се покони вирнии были при Ярославе: вирнику взяти 7 ведеръ солоду на неде лю, же овенъ, любо полоть, любо 2 ногате; а в середу куна же сыръ, а в пятницю тако же; а куръ по двою ему на день; а хлебовъ 7 на неделю; а пшена 7 оуборковъ, а гороху 7 оуборковъ, а соли 7 голважень; то то вирнику со отрокомь; а кони 4, конемъ на ротъ сути овесъ; вирнику 8 гривенъ, а 10 кунъ перекладная, а метелнику 12 векшии, а съсадная гривна.
8. Аже будеть вира во 80 гривенъ, то вирнику 16 гривенъ и 10 кунъ и 12 векши, а переди съсадная гривна, а за голову 3 гривны.
О княжи муже
9. Аже въ княжи отроци, или в конюсе, или в поваре, то 40 гривенъ.
10. А за тивунъ за огнищныи, и за конюшии, то 80 гривенъ.
11. А в сельскомь тивуне княже или в ратаинемь, то 12 гривенъ. А за рядовича 5 гривенъ. Тако же и за боярескъ.
О ремественице и о ремественице
12. А за ремественика и за ремественицю, то 12 гривенъ.
13. А за смердии холопъ 5 гривенъ, а за робу 6 гривенъ.
14. А за кормилця 12, тако же и за корми(ли)цю, хотя си буди холопъ, хотя си роба.
О поклепней вире
15. Аще будеть на кого поклепная вира, то же будеть послухов 7, то ти выведуть виру; паки ли варягъ или кто инъ, тогда(а). А по костехъ и по мертвеци не платить верви, аже имене не ведають, ни знають его.
К ст. 15. а) В Пушк.: "то два".
Аже свержеть вироу
16. А иже свержеть виру, то гривна кунъ сметная отроку; а кто и клепалъ, а тому дати другую гривну; а от виры помечнаго 9(а).
К ст. 16. а) Син . "помоченаго", в Пушк. "помоцного 9 кун".
17. Искавше ли послуха, не налезуть, а истьця начнеть головою клепати, то имъ (а) правду железо. Тако же и во всех тяжахъ, в татбе и в поклепе; оже не будеть лиця, то тогда дати ему железо из неволи до полугривны золота; аже ли мне то на воду, оли то до дву гривенъ; аже мене, то роте ему ити по свое куны.
К ст. 17. а) В Син. "то и им", но в Троицк. списке сверху приписано бледными чернилами и почерком XVI в. "гда да", вследствие чего это место ранее читалось, как "тогда дати".
18. Аже кто оударить мечемь, не вынезъ его, или рукоятию, то 12 гривенъ продажи за обиду.
19. Аже ли вынезъ мечь, а не оутнеть, то гривна кунъ.
20. Аже кто кого оударить батогомь, любо чашею, любо рогомь, любо тылеснию, то 12 гривенъ. Не терпя ли противу тому оударить мечемь, то вины ему в томь нетуть.
21. Аче ли оутнеть руку и отпадеть рука или оусхнеть, или(а) нога, или око, или не оутнеть(б), то полувирье 20 гривенъ, а тому за векъ 10 гривенъ.
К ст. 21. а) В подлиннике "или или" (2 раза), б) В Пушк. "или нос оутнеть" .
22. Аже перстъ оутнеть кии любо, 3 гривны продаже, а самомоу гривна коунъ.
А придеть кровавъ моужь
23. Аже придеть кровавъ мужь на дворъ, или синь, то видока ему не искати, но платити ему продажю 3 гривны; аще ли не будеть на немь знамения, то привести ему видокъ слово противу слова; а кто будеть почалъ, тому плати 60 кунъ; аче же и кровавъ придеть, или будеть самъ почалъ, а вылезуть послуси, то то ему за платежь, оже и били.
24. Аже оударить мечемь, а не оутнеть на смерть, то 3 гривны, а самому гривна, за рану же лечебное; потнеть ли на смерть, а вира.
25. Аче попъхнеть мужь мужа любо к собе ли от собе, любо по лицю оударить, ли жердью оударить, а видока два выведуть, то 3 гривны продажи; аже будеть варягъ или колбягъ, то полная видока вывести и идета на ротоу.
О челяди
26. А челядинъ скрыеться, а закличють и на торгу, а за 3 дни не выведуть его, а познаеть и третии день, то свои челядинъ поняти, а оному платити 3 гривны продажи.
Аже кто всядеть на чюжь конь
27. Аже кто всядеть на чюжь конь, не прашавъ, то 3 гривны.
28. Аче кто конь погубить, или оружье, или портъ, а заповесть на торгу, а после познаеть въ своем городе, свое ему лицемь взяти, а за обиду платити ему 3 гривны.
29. Аже кто познаеть свое, что будеть погубилъ или оукрадено оу него что и, или конь, или портъ, или скотина, то не рци и: се мое, но поиди на сводъ, кде есть взялъ; сведитеся, кто будеть виноватъ, на того татба снидеть, тогда онъ свое возметь, а что погибло боудеть с нимь, то же ему начнеть платити.
30. Аще будеть коневыи тать, выдати князю на потокъ; паки ли боудеть клетныи тать, то 3 гривны платити емоу.
О своде
31. Аже будеть во одиномь городе, то ити истьцю до конця того свода; будеть ли сводъ по землямъ, то ити ему до третьяго свода; а что будеть лице , то тому платити третьему кунами за лице ; а с лицемь ити до конця своду, а истьцю ждати прока; а кде снидеть на конечняго, то тому все платити и продажю.
О татбе
32. Паки ли будеть что татебно купилъ в торгу, или конь, или портъ, или скотину, то выведеть свободна мужа два или мытника; аже начнеть не знати, оу кого купилъ, то ити по немь темъ видокомъ на роту(а), а истьцю свое лице взяти; а что с нимь погибло, а того ему желети, а оному желети своихъ кунъ, зане не знаеть оу кого купивъ; познаеть ли на долзе оу кого то купилъ, то свое куны возметь, и сему платити, что оу него будеть погибло, а князю продажю.
К ст. 32. а) в Син . "на торьгоу на ротоу" .
Аже познаеть кто челядь
33. Аще познаеть кто челядинъ свои оукраденъ, а поиметь и, то оному вести и по кунамъ до 3-го свода; пояти же челядина в челядинъ место, а оному дати лице, ать идеть до конечняго свода, а то есть не скотъ, нелзе рчи: оу кого есмь купилъ, но по языку ити до конця; а кде будеть конечнии тать, то опять воротять челядина, а свои поиметь, и проторъ тому же платити.
34. А князю продаже 12 гривенъ в челядине или оукрадше (а).
К ст. 34. а) В Пушк. "или оукрадше или оуведше".
О своде же
35. А и своего города в чюжю землю свода нетуть, но тако же вывести ему послухи, любо мытника, передъ кимь же купивше, то истьцю лице взяти, а прока ему желети, что с нимь погибло, а оному своих кунъ желети.
О татбе
36. Аже оубиють кого оу клети или оу которое татбы, то оубиють во пса место; аже ли и додержать света, то вести на княжь дворъ; оже ли оубиють и, а оуже боудуть людие связана виде ли, то платити в томь 12 гривенъ.
37. Аже крадеть кто скотъ въ хлеве или клеть, то же будеть одинъ, то платити ему 3 гривны и 30 кунъ; будеть ли их много, всемъ по 3 гривны и по 30 кунъ платит.
О татбе же(а)
38. Аже крадеть скотъ на поли, или овце, или козы, ли свиньи, 60 кунъ; будеть ли ихъ много, то всемъ по 60 кунъ.
К ст. 38. а) В Троицк. списке после слов "О тат бе же" бледными чернилами сверху добавлено "и кто скота взищеть", так что заголовок в некоторых изданиях прочтен: "О татбе иже кто скота взищеть".
39. Аже крадеть гумно или жито въ яме, то колико ихъ будеть крало, то всемъ по 3 гривны и по 30 кунъ; а оу него же погибло, то оже будеть лице, лице поиметь; а за лето возметь по полугривне, паки ли лиця не будетъ.
А се оуроци скоту
41. Аже з а кобылу 7(а) кунъ, а за волъ гривна, а за корову 40 кун ъ, а за третьяку 30 кунъ, за лоньщину пол гривны, за теля 5 кунъ, а за свинью 5 кунъ, а за порося ногата, за овцю 5 кунъ, за боранъ ногата, а за жеребець, аже не вседано на нь, гривна кунъ, за жеребя 6 ногатъ, а за коровие молоко 6 ногатъ; то ти оуроци смердомъ, оже платять князю продажю.
К ст. 41. а) В Синодальном списке "60 коунъ" . Цифры 7 ("з") и кси "60" были очень близки по написанию.
Аже будуть холопи татье, судъ княжь
42. Аже будуть холопи татие любо княжи, любо боярьстии, любо чернечь, их же князь продажею не казнить, зане суть несвободни, то двоиче платить ко истьцю за обидоу.
Оже кто скота(а) взищеть
43. Аже кто взищеть кунъ на друзе, а онъ ся начнеть запирати, то оже на нь выведеть послуси, то ти поидуть на роту, а онъ возметь свое куны; зане же не далъ ему кунъ за много летъ, то платити ему за обиду 3 гривны.
К ст. 43. а) В тексте первоначально было слово "скота", переправленное на "кун" ("оже кто кунъ взищеть").
44. Аже кто купець купцю дасть куплю в куны(а) или в гостьбу, то купцю пред послухи кунъ не имати, послуси ему не надобе, но ити ему самому роте, аже ся почнеть запирати.
К ст. 44. а) В Пушк. "в куплю дасть куны".
О поклажаи
45. Аже кто поклажаи кладеть оу кого любо, то ту послуха нетуть; но оже начнеть большимь клепати, тому ити роте оу кого то лежалъ товаръ: а толко еси оу мене положилъ зане же ему въ бологоделъ и хоронилъ товаръ того.
О резе
46. Аже кто даеть куны в резъ, или наставъ в медъ, или жито во просопъ, то послухи ему ставити, како ся будеть рядилъ, тако же ему имати.
О месячнемь резе
47. О месячныи резъ, оже за мало, то имати ему; заидуть ли ся куны до того же года, то дадять ему куны въ треть, а месячныи резъ погренути. Послуховъ ли не будеть, а будеть кунъ 3 гривны, то ити ему про свое куны роте; будеть ли боле кунъ, то речи ему тако: промиловался еси, оже еси не ставил послуховъ.
Оуставъ Володимерь Всеволодича
48. Володимерь Всеволодичь, по Святополце, созва дружину свою на Берестовемь: Ратибора Киевьского тысячьского, Прокопью Белогородьского тысячьского, Станислава Переяславьского тысячьского, Нажира, Мирослава, Иванка Чюдиновича Олгова мужа, и оуставили до третьяго реза, оже емлеть въ треть куны; аже кто возметь два реза, то то ему исто; паки ли возметь три резы, то иста ему не взяти.
49. Аже кто емлеть по 10 кунъ от лета на гривну, то того не отметати.
Аже которыи купець истопиться
50. Аже которыи купець, кде любо шедъ съ чюжими кунами, истопиться любо рать возметь, ли огнь, то не насилити ему, ни продати его; но како начнеть от лета платити, тако же платить, зане же пагуба от бога есть, а не виноватъ есть; аже ли пропиеться или пробиеться, а в безумьи чюжь товаръ испортить, то како любо темъ, чии то товаръ, ждуть ли ему, а своя имъ воля, продадять ли, а своя имъ воля.
О долзе
51. Аже кто многимъ долженъ будеть, а пришедъ господь (а) изъ иного города или чюжеземець, а не ведая запустить за нь товаръ, а опять начнеть не дати гости кунъ, а первии должебити начнуть ему запинати, не дадуче ему кунъ, то вести и на торгъ, продати же и отдати же первое гостины коуны, а домашнимъ, что ся останеть кунъ, тем же ся поделять; паки ли будуть княжи куны, то княжи куны первое взяти, а прокъ в делъ; аже кто много реза ималъ, не имати тому.
К ст. 51. а) В других списках вместо "господь" написано "гость".
Аже закупъ бежить
52. Аже закупъ бежить от господы, то обель; идеть ли искатъ кунъ, а явлено ходить , или ко князю или къ судиямъ бежить обиды деля своего господина, то про то не робять его, но дати емоу правдоу.
О закупе же
53. Аже оу господина ролеиныи закупъ, а погубить воискии конь, то не платити ему; но еже далъ ему господинъ плугъ и борону, от него же купу(а) емлеть, то то погубивше платити; аже ли господинъ его отслеть на свое орудье, а погибнеть без него, то того ему не платити.
К ст. 53. а) В Син. – "кову", в Пушк. – "копу". В ряде списков, близких к Троицкому, тоже "копу".
О закупе ж
54. Аже изъ хлева выведуть, то закупу того не платити; но оже погубить на поли, и въ дворъ не вженеть и не затворить, кде ему господинъ велить, или орудья своя дея, а того погубить, то то ему платити.
55. Аже господинъ переобидить закоупа, а оувидить купу его или отарицю (а), то то ему все воротити, а за обиду платити ему 60 кунъ. Паки ли прииметь на немь кунъ, то опять ему воротити куны, что будеть принялъ, а за обиду платити ему 3 гривны продажи. Продасть ли господинъ закупа обель, то наимиту свобода во всехъ кунахъ, а господину за обиду платити 12 гривенъ продаже. Аже господинъ бьеть закупа про дело, то без вины есть; биеть ли не смысля пьянъ, а без вины, то яко же въ свободнемь платежь, такоже и в закупе.
К ст. 55. а) Син. "а оуведить враждоу его или отарицю", в Пушк. "а въведеть копу его или отарицю".
О холопе
56. Аже холопъ обелныи выведеть конь чии любо, то платити за нь 2 гривны.
О закупе
57. Аже закупъ выведеть что, то господинъ в немь; но оже кде и налезуть, то преди заплатить господинъ его конь или что будеть ино взялъ, ему холопъ обелныи; и паки ли господинъ не хотети начнеть платити за нь, а продасть и, отдасть же переди или за конь, или за волъ или за товаръ, что будеть чюжего взялъ, а прокъ ему самому взяти собе.
А се аже холопъ оударить
58. А се аже холопъ оударить свободна мужа, а оубежить в хоромъ, а господинъ его не выдасть, то платити за нь господину 12 гривенъ; а затемь аче и кде налезеть оудареныи тъ своего истьця, кто его ударилъ, то Ярославъ был оуставилъ оубити и, но сынове его по отци оуставиша на куны, любо бити и розвязавше, любо ли взяти гривна кунъ за соромъ.
О послушьстве
59. А послушьства на холопа не складають, но оже не будеть свободнаго, но по нужи сложити на боярьска тивуна, а на инехъ не складывати. А в мале тяже по нужи възложити на закупа.
О бороде
60. А кто порветь бородоу, а въньметь знамение, а вылезуть людие, то 12 гривенъ продаже; аже безъ людии, а в поклепе, то нету пpoдaже.
О зубе
61. Аже выбьють зубъ, а кровь видять оу него во рте, а людье вылезуть, то 12 гривенъ продаже, а за зубъ гривна.
62. Аже оукрадеть кто бобръ, то 12 гривенъ.
63. Аже будеть росечена земля или знамение, им же ловлено, или сеть, то по верви искати татя ли платити продажю.
Аже кто борть разнаменаеть
64. Аже разнаменаеть борть, то 12 гривенъ.
65. Аже межю перетнеть бортьную, или ролеиную разореть, или дворную тыномь перегородить межю, то 12 гривенъ продажи.
66. Аже дубъ подотнеть знаменьныи или межьныи, то 12 гривенъ продаже.
А се наклади
67.А се наклады: 12 гривенъ, отроку 2 гривны и 20 кунъ, а самому ехати со отрокомь на дву коню; сути же на ротъ овесъ, а мясо дати овенъ любо полоть, а инемь кормомь, что има черево возметь, писцю 10 кунъ, перекладнаго 5 кунъ, на мехъ две ногате.
А се о борти
68. Аже борть подътнеть, то 3 гривны продаже, а за дерево пол гривны.
69. Аже пчелы выдереть, то 3 гривны продаже, а за медъ, аже будеть пчелы не лажены, то 10 кунъ; будеть ли олекъ, то 5 кунъ.
70. Не будеть ли татя, то по следу женуть, аже не боудеть следа ли к селу или к товару, а не отсочать от собе следа, ни едуть на следъ или отбьются, то темь платати татбу и продажю; а следъ гнати с чюжими людми, а с послухи; аже погубять следъ на гостиньце на велице, а села не будеть, или на пусте, кде же не будеть ни села, ни людии, то не платити ни продажи, ни татбы.
О смерде
71. Аже смердъ мучить смерда безъ княжа слова, то 3 гривны продажи, а за муку гривна кунъ.
72. Аже огнищанина мучить, то 12 гривенъ продаже, а за муку гривна.
73. Аже лодью оукрадеть, то 60 кунъ продаже, а лодию лицемь воротити; а морьскую лодью 3 гривны, а за набоиную лодью 2 гривны, за челнъ 20 кунъ, а за стругъ гривна.
О перевесехъ
74. Аже кто подотнеть вервь в перевесе, то 3 гривны продажи, а господину за вервь гривна кунъ.
75. Аже кто оукрадеть въ чьемь перевесе ястрябъ и ли соколъ, то продаже 3 гривны, а господину гривна.
76. А за голубь 9 кунъ, а за куря 9 кунъ, а за оутовь 30 кунъ.
77. А за гусь 30 кунъ, а за лебедь 30 кунъ, а за жеравль 30 кунъ.
78. А въ сене и въ дровехъ 9 кунъ, а господину колико боудеть возъ оукрадено, то имати ему за возъ по 2 ногате.
О гумне
79. Аже зажгуть гумно, то на потокъ, на грабежь домъ его, переди пагубу исплатившю, а въ проце князю поточити и; тако же, аже кто дворъ зажьжеть.
80. А кто пакощами конь порежеть или скотину, продаже 12 гривенъ, а пагубу господину оурокъ платити.
81. Ты тяже все судять послухи свободными, будеть ли послухъ холопъ, то холопу на правду не вылазити; но оже хощеть истець , или иметь и, а река тако: по сего речи емлю тя, но азъ емлю тя, а не холопъ, и емети и на железо; аже обинити и, то емлеть на немь свое; не обинить ли его, платити ему гривна за муку, зане по холопьи речи ялъ и.
82. А железного платити 40 кунъ, а мечнику 5 кун ъ, а пол гривны детьскому; то ти железны и оурокъ, кто си в чемь емлеть. Аже иметь на железо по свободныхъ людии речи, либо ли запа на нь будеть, любо прохожение нощное, или кимь любо образомь аже не ожьжеться, то про муки не платити ему, но одино железное, кто и будеть ялъ.
О жене
83. Аже кто оубиеть жену, то темь же судомь судити, яко же и муж а аже будеть виноватъ(а), то пол виры 20 гривенъ.
К ст. 83. а) В Пушк . "виновата".
84. А в холопе и в робе виры нетуть; но оже будеть безъ вины оубиенъ, то за холопъ оукоръ (а ) платити или за робу, а князю 12 гривен продаже.
К ст. 84. а) В других списках "урок".
Аже оумреть смердъ
85. Аже смердъ оумреть, то задницю князю; аже будуть дщери оу него дома, то даяти часть на не; аже буду ть за мужемь, то не даяти части имъ.
О заднице боярьстеи и о дружьнеи
86. Аже в боярехъ любо въ дружине, то за князя задниця не идеть; но оже не будеть сыновъ, а дчери возмуть.
87. Аже кто оумирая разделить домъ свои детемъ, на том же стояти; паки ли безъ ряду оумреть, то всемъ детемъ, а на самого часть дати души .
88. Аже жена сядеть по мужи, то на ню часть дати; а что на ню мужь възложить, тому же есть госпожа, а задниця еи мужня не надобе. Будуть ли дети, то что первое жены, то то возмуть дети матере своея; любо си на женоу будеть възложилъ, обаче матери своеи возмуть.
89. Аже будеть сестра в домоу, то тои заднице не имати, но отдадять ю за мужь братия, како си могуть.
А се закладаюче городъ
90. А се оуроци городнику: закладаюче городню, куну взяти, а кончавше ногата; а за кормъ, и за вологу, и за мяса, и за рыбы 7 кунъ на неде лю, 7 хлебовъ, 7 оуборковъ пшена, 7 луконъ овса на 4 кони: имати же ему, донеле городъ срубять, а солоду одину дадять 10 луконъ.
О мостницехъ
91. А се мостнику оуроци: помостивше мостъ, взяти 10 локотъ по ногате; аже починить моста ветхаго, то колико городне починить, то взяти ему по куне от городне; а мостнику самому ехати со отрокомь на дву коню, 4 лукна овса на неделю, а есть, что можеть.
А се о заднице
92. Аже будуть робьи дети оу мужа, то задници имъ не имати, но свобода имъ смертию(а).
К ст. 92. а) В Троицком первоначально было "смертию", но переправлено на "с матерью": так же в Син. и Пушкинском.
93. Аже будуть в дому дети мали, а не джи ся будуть сами собою печаловати, а мати имъ поидеть за мужь, то кто имъ ближии будеть, тому же дати на руце и с добыткомь и с домомь, донеле же возмогуть; а товаръ дати перед людми; а что срезить товаромь темь ли пригостить, то то ему собе, а истыи товаръ воротить имъ, а прикупъ ему собе, зане кормилъ и печаловалъся ими; яже от челяди плод или от скота, то то все поимати лицемь; что ли будеть ростерялъ, то то все ему платити детемъ тем.
94. Аче же и отчимъ прииметь дети с задницею, то тако же есть рядъ. А дворъ без дела отень всякъ меншему сынови.
О жене, аже ворчеться седети
95. Аже жена ворчеться седети по мужи, а ростеряеть добыток и поидеть за мужь, то платити еи все детемъ. Не хотети ли начнуть дети еи ни на дворе, а она начнеть всяко хотети и седети, то творити всяко волю, а детемъ не дати воли; но что еи далъ мужь, с тем же еи седети, или, свою часть вземше, седети же.
96. А матерня часть не надобе детемъ, но кому мати дасть, тому же взяти; дасть ли всемъ, а вси розделять; безъ языка ли оумреть, то оу кого будеть на дворе была и кто ю кормилъ, то тому взяти.
97. Аже будуть двою мужю дети, а одиное матери, то онемъ своего отця задниця, а онемъ своего. Будеть ли потерялъ своего иночима что, a отця, а оумреть, то възворотить брату, на не же и людье вылезуть, что будеть отець его истерялъ иночимля; а что ему своего отця, то держить.
98. А матери которыи сынъ добръ, перваго ли, другаго ли, тому же дасть свое; аче и вси сынове еи будуть лиси, а дчери можеть дати, кто ю кормить.
А се оуроци судебнии
99. А се оуроци судебнии: от виры 9 кунъ, а метелнику 9 векошь, а от бортное земли 30 кунъ, а о инехъ о всехъ тяжь, кому помогуть, по 4 куны, а метелнику 6 векошь.
О заднице
100. Аже братья ростяжються передъ княземь о задницю, которыи детьскии идеть их делитъ, то тому взяти гривна коунъ.
Оуроци ротнии
101. А се оуроци ротнии: от головы 30 кунъ, а отъ бортьное земли 30 кунъ бес трии кунъ, тако же и отъ ролеиное земли, а от свободы 9 кунъ.
О холопьстве
102. Холопьство обелное трое: оже кто хотя купить до полу гривны, а послухи поставить, а ногату дасть перед самемъ холопомь.
103. А второе холопьство: поиметь робу без ряду, поиметь ли с рядомь, то како ся будеть рядилъ, на том же стоить.
104. А се третьее холопьство: тивуньство без ряду или привяжеть ключь к собе без ряду, с рядомь ли, то како ся будеть рядилъ, на том же стоить.
105. А въ даче(а) не холопъ, ни по хлебе роботять, ни по придатъце; но оже не доходять года, то ворочати ему милость; отходить ли, то не виноватъ есть.
К ст. 105. а) В Троицком первоначально было "въ даче", но переправлено на "ер". В Син. "даче", в Пушк. "А въда y", но это испорченное из "въ даче"; в новгородском говоре "ч" менялось "ц" и обратно, поэтому первоначально было "а в даце".
106. Аже холопъ бежить, а заповесть господинъ, аже слышавъ кто или зная и ведая, оже есть холопъ, а дасть ему хлеба или оукажеть ему путь, то платити ему за холопъ 5 гривенъ, а за робу 6 гривенъ.
107. Аже кто переиметь чюжъ холопъ и дасть весть господину его, то имати ему переемъ гривна; не оублюдеть ли, то платити ему 4 гривны, а пятая переемная ему; а будеть роба, то 5 гривенъ, а шестая на переемъ отходить.
108. Аже кто своего холопа самъ досочиться въ чьемь любо городe, а будеть посадникъ не ведалъ его, то, поведавше ему, пояти же ему отрокъ от него и шедше оувязати и, и дати ему вязебную 10 кунъ, а переима нетуть; аче оупустить и гоня, а собе ему пагуба, а платить в то никто же, тем же и переима нетуть.
109. Аже кто не ведая чюжь холопъ оусрячеть и, или повесть дееть, любо держить и оу собе, а идеть от него, то ити ему роте, яко не ведалъ есмь, оже есть холопъ, а платежа в томь нетуть.
110. Аче же холопъ кде куны вложить(а), а онъ будеть не ведая вдалъ, то господину выкупати али лишитися его; ведая ли будеть далъ, а кунъ ему лишитися.
К ст. 110. а) В Пушк. "вылжеть".
111. Аже пустить холопъ в торгъ, а одолжаеть, то выкупати его господину и не лишитися его.
112. Аже кто кренеть чюжь холопъ не ведая, то первому господину холопъ поняти, а оному куны имати роте ходивше, яко не ведая есмь купилъ, ведая ли будет купилъ, то кунъ ему лиху быти.
113. Аже холопъ бегая будеть добудеть товара, то господину долгъ, господину же и товаръ, а не лишатися его.
114. Аже кто бежа, а поиметь суседне что или товаръ, то господину платити за нь оурокъ, что будеть взялъ.
115. Аже холопъ крадеть кого любо, то господину выкупати и любо выдати и, с кимь будеть кралъ, а жене и детемъ не надобе, но оже будуть с нимь крали и хоронили, то всехъ выдати, паки ли а выкупаеть господинъ; аже будуть свободнии с нимь крали или хоронили, то князю въ продаже.
ДОПОЛНИТЕЛЬНЫЕ ИСТОЧНИКИ
Челядь и холопы
Маврикий, «Стратегикон», кон. VI в.: «Племена склавов и антов одинаковы и по образу жизни, и по нравам; свободные, они никоим образом не склонны ни стать рабами, ни повиноваться, особенно в собственной земле… Пребывающих у них в плену они не держат в рабстве неопределенное время, как остальные племена, но, определив для них точный срок, предоставляют на их усмотрение: либо они пожелают вернуться домой за некий выкуп, либо останутся там как свободные люди и друзья» (Maur. XI.4; цит. по: Свод. 1991. Т. I. С. 369-375).
Ибн Русте, «Книга драгоценных сокровищ», 903–913 гг.: «С рабами [русы] обращаются хорошо и заботятся об их одежде, потому что занимают их при торговле…».
Гардизи, «Краса повествований», сер. XI в.: «И эти люди (русы) постоянно нападают на кораблях на славян, захватывают славян, обращают в рабов, отвозят в Хазаран и Балкар и там продают».
Ал-Гарнати, «Выборка воспоминаний о чудесах стран», сер. XII в.: «А у славян строгие порядки. Если кто-нибудь нанесет ущерб невольнице другого, или его сыну, или его скоту или нарушит законность каким-нибудь образом, то берут с нарушителя некоторую сумму денег. А если у него их нет, то продают его сыновей и дочерей и его жену за это преступление. А если нет у него семьи и детей, то продают его. И остается он рабом, служа тому, у кого он находится, пока не умрет или не отдаст то, что заплатили за него. И совсем не засчитывают ему в его цену ничего за служение господину. А страна их надежная. Когда мусульманин имеет дело с кем-нибудь из них, и славянин обанкротился, то продает он и детей своих и дом свой и отдает этому купцу долг».
Гервазий Тильберийский, «Императорские досуги», перв. треть XIII в.: «…народ русский, коснеющий в праздности, со страстью предающийся охоте и неумеренному чревоугодию, почти никогда не преступает границ своей страны. Если же кого-либо посетит желание путешествовать, то для исполнения его он посылает своих рабов, которых у них множество, а по завершении путешествия за труды им в награду даруется свобода. Вот почему те ходят, выпрашивая помощь у чужеземцев, нагие и нищие, презираемые всеми, как христианами, так и язычниками, не находя ни врага, ни грабителя, как будто это о них написано: “Неимущий путник поет песни даже завидев разбойника” (цитата из римского поэта Ювенала)».
Повесть временных лет (Ипатьевская летопись), кон. XII в.: «В лѣто . ҂s҃ . у҃ . к҃. [6419(911)]… аще полонѧннкъ ѡбою страну дѣржим̑ єсть . или ѿ Руси или ѿ Грѣкъ . проданъ въ ину страну . ѡже ѡбрѧщетьс̑ или Русинъ или Грѣчинъ . да не купѧть и възвратѧть и . скупленоє лице въ сво̑ю страну . и възмуть чѣну єго купѧщии . или мнитьсѧ въ куплю на дань челѧдинаӕ цѣна…; аще оукраденъ будеть челѧдинъ Рускыи . или въскочить . или по нужи̑ проданъ будет̑ . и жаловати начнуть Русь . да покажетьт̑ таковоє ѿ чє̑лѧдина . да имуть и въ Русь . но и гостьє погубїша челѧдинъ . и жалуют̑ . да ищють и ѡбрѣтаємоє да имуть є…
В лѣт̑ ҂s҃ х о҃ . и҃ . [6678(1170)]… и бъıс̑ вѣсть Половцем̑ ѿ кощѣӕ ѿ Гаврилкова . ѿ Иславича . ѡже идуть на нѣ кн҃зи Русьстии и побѣгоша… и толико взѧша полона множьство . ӕкоже всимъ . Рускимъ воемъ наполнитисѧ до изоѡбильӕ . и колодникъı и чагами и дѣтми ихъ и челѧдью . и скотъı и конми . хрс̑тьӕнъı же ѿполонивше пустиша на свободу вси…».
«Слово о полку Игореве», XII (?) в.: «Аже бы ты былъ,то была бы чага по ногатѣ, а кощей по резанѣ».
Изгои и рядовичи
Церковный устав вел. кн. Всеволода Ярославича, кон. XI в.: «А се церковныи люди: игуменъ, игумениа, попъ, дияконъ и дѣти ихъ, а кто въ крилосѣ, попадия, чернець, черница, проскурниця, паломникъ, свѣщегасъ, стороникъ, слѣпець, хромець, вдовиця, пущеникъ, задушьныи человѣкъ, изгои трои: поповъ сынъ грамоты не умѣеть, холопъ из холопьства выкупится, купѣць одолжаеть; а се четвертое изгоиство и себе приложимъ: аще князь осиротѣеть…».
«Наставления духовника кающимся грешникам», ок. XII в.: «И се пакы горее всего емлющим изгойстсво на искупающихся от работы: не имуть бо видети милости… Такоже, иже кто выкупается на свободу, то толико же дасть на собе, колико же дано на немь; потом же, будя свободен, ти добудеть детей, то начнуть имати изгойство на них…».
Уставная грамота князя Ростислава Мстиславича, сер. XII в.: «и се даю… село Дросенское, со изгои и з землею святей Богородици и епископу, и село Ясенское, и з бортником и з землею и с изгои…».
Даниил Заточник, «Моление», XII в.: «Не имей собе двора близ княжа двора и не держи села близ княжа села: тиун бо его аки огнь трепетицею накладен, и рядовичи его аки искры: аще от огня устережешися, но от искор не можеши устеречися…».
Смерды
Новгородская первая летопись мл. извода: «В лѣто 6524 [1016]… Ярославъ иде къ Кыеву, сѣде на столѣ отца своего Володимира; и абие нача вои свои дѣлитѣ старостамъ по 10 гривенъ, а смердомъ по гривнѣ, а новгородцомъ по 10 гривенъ всѣмъ, и отпусти ихъ всѣх домовъ…
В лѣто 6579 [1071]… В се же время приключися приити от Святослава Яневи, сыну Вышатину, сбирати данѣ. Повѣдаша же ему бѣлозерци, яко “суть у нас два кудесника и избиша многыя жены по Волзи, по Шекъшнѣ и нонѣ приидоста сѣмо в нашю землю”. Янь же, испытавъ, чья еста смерда, и увѣдавши ясно, яко суть князя Святослава, и сице пославши к ним, и рече иже суть около двою кудесникъ: “выдаите ми волхва та сѣмо, яко тѣи суть смердѣ моего князя”. Они же сего не послушаша…
В лѣто 6701 [1193]… В то же лѣто идоша из Новагорода въ Югру ратью с воеводою Ядрѣикомъ; и приидоша въ Югру и взяша город, и приидоша къ другому городу, и затворишася въ градѣ, и стояша под городомъ 5 недѣль; и посылаху из города к нимъ съ льстивою рѣчью, ркуще тако: яко “сбираемъ сребро, и соболѣ, и иная узорочиа, а вы не губите нас, своих смердовъ и своеи дани”…
В лѣто 6677 [1169]. Иде Даньславъ Лазутиниць за Волокъ даньникомъ съ дружиною своею, и присла Андрѣи полкъ свои на нѣх, и бишася с ними, и бяше новгородѣць 400, а суздалець 7000; и пособи богъ новгородцемъ, и паде ихь 300 и 1000, а новгородцовъ 15 мужь, и отступиша новгородци, и опять ся воротивше, взяша всю дань, а на суздальскых смердехъ другую, и приидоша вси здрави…
В лѣто 6737 [1229]. Прииде княз Михаилъ ис Чернигова в Новъгород… и вдасть свободу смердом на 5 лѣт дани не платити, кто сбѣжалъ на чюжю землю, а симъ повелѣ, хто здѣ живеть, како уставилѣ преднии князи, тако платите дань…
Въ лѣто 6644 [1136]. Индикта лѣта 14, новгородьци призваша пльсковиче и ладожаны и сдумаша, яко изгонити князя своего Всеволода… А се вины его творяху: 1, не блюдеть смердъ…»
«Повесть временных лет», Ипатьевская летопись: «В лѣт̑ . ҂s҃ . х҃ . а҃ı . [6611(1103)] Вложи Бъ҃ оу серьдце Русьскимъ кнѧземъ . мысль бл҃гу . Ст҃ополку . Володимеру . и снѧстасѧ думати на Долобьскѣ . и сѣде Ст҃ополкъ съ своею дружиною . а Володимеръ съ своею дружиною . а въ единомь шатрѣ и поча думати . и начаша гл҃ти дружина Ст҃ополча . не веремѧ веснѣ воевати . хочемь погубити смерды и ролью имъ . и реч̑ Володимеръ . дивно мѧ дружино . ѡже лошади кто жалуеть . еюже ѡреть кто . а сего чему не расмотрите . ѡже начтенъ смердъ ѡрати . и Половчинъ приѣха вдарить смерда стрѣлою . а кобылу его поиметь . а в село въѣхавъ поиметь жену его и дѣти . и все имѣнье его возметь . то лошади его жалуешь . а самого чему не жалуешь…»
Грамота вел. кн. Изяслава Мстиславича Новгородскому Пантелеймонову монастырю, XII в.: «А смердам витославлицам не потянути им ни ко князю, ни к епискупу, ни в городцкии потуги, ни к смердом ни в какии потуги, ни иною вивирицою, а потянути им ко святому Пантелемону в монастырь к игумену и к братьи».
ВОПРОСЫ И ЛИТЕРАТУРА ДЛЯ ПОДГОТОВКИ
1. Проанализируйте текст «Русской Правды» (далее РП) и, с опорой на специальную литературу и свидетельства источников, попытайтесь определить социальный и юридический статус челяди и холопов. Выявите общее и особенное в их положении. Ознакомьтесь со взглядами научной школы Б.Д. Грекова на данные социальные категории. Сделайте выводы.
2. По научной литературе определите основные точки зрения относительно социально-юридического положения закупов, изгоев и рядовичей. Сопоставьте ученые реконструкции с РП и дополнительными источниками. Сделайте выводы.
3. Ознакомьтесь со взглядами Б.Д. Грекова на социальную сущность категории смердов. Основываясь на статьях РП, касающихся смердов и общины, и сведениях дополнительных источников, выявите уязвимые места концепции Б.Д. Грекова и его школы.
РЕКОМЕНДУЕМАЯ ЛИТЕРАТУРА И ИСТОЧНИКИ
Российское законодательство Х–ХХ вв. М., 1988. Т. 1.
Греков Б.Д. Крестьяне на Руси. М., 1952. Т. 2.
Греков Б.Д. Киевская Русь. М., 1953.
Зимин А.А. Холопы на Руси. М., 1973.
Свердлов М.Б. От Закона Русского к Русской Правде. М., 1988.
Фроянов И.Я. Киевская Русь. Очерки социально-экономической истории. Л., 1974.
Фроянов И.Я. Рабство и данничество у восточных славян: VI–X вв. СПб., 1996.
http://litopys.org.ua/ (древнерусские тексты летописей)
http://www.auditorium.ru/ (крупнейшая русскоязычная электронная библиотека по истории)